7 miesiąc ciąży – wszystko co powinna wiedzieć mama

Podziel się tym wpisem

Wymiary:

Waga: 62 kg (+6,5 kg)

Wzrost: 165cm

Obwód pasa przez pępek: 87cm

Obwód bioder: 91cm

Upał, upał i jeszcze raz upał. Ostatnie miesiące drugiej ciąży przypadły na lato w pełni – lipiec i sierpie). Tegoroczne (a właściwie już ubiegłoroczne) wakacje nie oszczędzały nas, temperatura przekraczała 35C, przy której męczymy się chyba wszyscy – tym bardziej kobiety w ciąży. Puchnęły mi ręce, stopy i łydki, nie mieściłam się do żadnych butów L Jak powszechnie wiadomo, w takich warunkach należy pić dużo wody (nie tylko kobiety w ciąży) i sprawdzić poziom magnezu w organizmie. Jeżeli jest on za niski należy zażywać go w pastylkach 3×1.

Siódmy miesiąc jest jak najbardziej odpowiednim czasem aby rozpocząć uczęszczanie na zajęcia do szkoły rodzenia (o szkole rodzenia w osobnym artykule), a także jeżeli planujesz poród z własną (dedykowaną) położną na zarezerwowanie terminu Twojego porodu w jej kalendarzu.

OBJAWY I SAMOPOCZUCIE:

W stosunku do poprzedniego miesiąca przytyłam tylko 1 kilogram – można powiedzieć, że bardzo mało. Jedną z przyczyn jest to, że spadł mi poziom TSH do wartości 1, 17 – mimo częstych badań (raz na 2-3 tygodnie). Mój apel do wszystkich kobiet chorujących na tarczycę: badać poziom TSH przynajmniej raz w miesiącu. Dzięki obniżonemu TSH miałam więcej energii, chęci do ćwiczeń i uśmiech na twarzy podczas upalnych dni. Często miałam napięty brzuch – radzę wtedy położyć się, odpocząć i/lub wziąć Nospę. Jak co miesiąc, nocne pobudki powodowane wzmożoną potrzebą spaceru do toalety i tu się chyba nic nie zmieni aż do rozwiązania ciąży.

Jeżeli chodzi o malucha mieszkającego w moim brzuszku to wyczuwam go coraz mocniej i częściej. Występują regularne pory kopania, zwykle koło 19, 23 i 4 nad ranem.

Inne, mogące towarzyszyć Wam objawy to: nasilające się białe upławy pochwowe, bóle brzucha w dolnej części, zaparcia, zgaga, bóle głowy, wrażliwość dziąseł, skurcze mięśni nóg, bóle pleców (głównie odcinek lędźwiowy), świąd brzucha, żylaki nóg, wystający pępek, rozstępy, skrócenie oddechu, trudności z zasypianiem, powiększające się piersi, wyciek siary z piersi.

WIZYTA U GINEKOLOGA:

Najgorsze badanie (jak dla mnie) za mną, a mianowicie pomiar glukozy (krzywa insulinowa)- ze względu na mega-słodki smak tego napoju. Podczas wizyty lekarz dokonał pomiaru masy mojego ciała, zbadał ciśnienie tętnicze krwi, wysokość dna macicy, określił czynność serca płodu. Podczas poprzedniego badania USG moja Mała była już obrócona głową w dół (w kierunku kanału rodnego). Podczas obecnego tego badania okazało się, że jest obrócona pośladkami w dół – w końcu to żywy, poruszający się organizm. Dziecko ma czas do 32 tygodnia aby obrócić się głową w dół w kierunku kanału rodnego, aby doszło do porodu naturalnego. Jeżeli tego nie wykona to istnieje małe prawdopodobieństwo, że dokona tego w późniejszych tygodniach. Wówczas kobietę czeka cięcie cesarskie.

Na kolejną wizytę czyli za miesiąc lekarz zlecił mi wykonanie badanie moczu i morfologii.

ROZWÓJ DZIECKA – opracowany na podst. Książki „Twoja ciąża tydzień po tygodniu”

Długość: 27 cm

Waga: 1,4 kg

Skóra i włosy: skóra jest gładka, włosy na głowie mają wyraźny kolor, brwi i rzęsy bardzo dobrze wyraźne. Większość meszku zniknęła, część może pozostawać na plecach i barkach.

Mięśnie: są bardzo dobrze rozwinięte, silne, dziecko potrafi zacisnąć dłoń w pięść i uderzyć w ścianę macicy.

Kości: w dalszym ciągu twardnieją z wyjątkiem kości czaszki.

Układ krążenia: serce bije z prędkością 150 – 160 uderzeń na minutę.

Układ nerwowy: komórki nerwowe dzielą się szybo, na powierzchni mózgu zaczynają się pojawiać brudy i fałdy. W mózgu i układzie nerwowym tworzy się coraz więcej połączeń nerwowych. Dziecko może reagować na: ból, dotyk, dźwięk, smak i światło.

Układ oddechowy: rozwijają się pęcherzyki płucne oraz drogi oddechowe.

Układ trawienny: woda, składniki odżywcze i odchody wydalane są przez łożysko. Dziecko połyka i oddaje mocz do płynu owodniowego.

Uszy: dziecko rozpoznaje Twój głos i reaguje na hałas.

Oczy: prawdopodobnie wyrobiło sobie schemat zasypiania i budzenia się. Kiedy nie śpi ma otwarte oczy, które kieruje ku światłu, potrafi mrugać.

JAK NALEŻY ĆWICZYĆ:

W siódmym miesiącu możesz zwolnić już tempo, Twój wysiłek uzależniony jest od Twojego samopoczucia i powiększającego się brzucha. Jeżeli Twoja motywacja do ćwiczeń spadła, ponieważ przeszkadza Ci ów powiększający się brzuch a twój oddech jest spłycony, dostajesz zadyszkę i się szybko męczysz – mimo tego nie rezygnuj z ćwiczeń. Dzięki nim Twoje ciało jest i będzie utrzymywane w dobrej kondycji fizycznej, mało przytyjesz, wciąż wzmacniasz kręgosłup dzięki czemu nie będziesz odczuwała jego bóli w późniejszych fazach – po prostu fizycznie będziesz lepiej przygotowana do porodu.

W związku z tym, że dzidziuś naciska na przeponę i gorzej Ci się oddycha, zamień bieg na szybki marsz. Długość wysiłku dozuj do swojego samopoczucia. Bezpieczny czas na świeżym powietrzu to około 30 minut. Wystarczy jeżeli poruszasz się 2-3 razy w tygodniu. Przeplataj wysiłek z ćwiczeniami w domu. Od tego miesiąca polecam ćwiczenia na piłce, które znajdziesz na mojej stronie www.fitmom.pl

Nie zapomnij o rozciąganiu całego ciała po wykonanych ćwiczeniach. Podczas wysiłku pij dużą ilość wody.

Gdy poczujesz ból bądź krwawienie natychmiast przestań ćwiczyć, połóż się i odpocznij. Dozuj intensywność wysiłku do swojego samopoczucia.

Ogólne zasady ćwiczenia:

—- ćwiczenia wzmacniające nogi, pośladki, ręce przeplatane rozciągającymi

—- duża modyfikacja w intensywności, liczby powtórzeń a nawet długości treningu

—- dominują ćwiczeń statyczne

—- szukanie pozycji odciążających i wzmacniających kręgosłup

—- ćwiczenia dna miednicy pod kątem porodu

—- ćwiczenia oddechowe

—- ćwiczenia relaksacyjne

DOZWOLONE POZYCJE: Stojąc (ograniczamy), przewaga ćwiczenia na piłce w siadzie, klęk podparty na piłce, leżenie bokiem, leżenie na plecach, (częste zmiany pozycji)

—ZABRONIONE POZYCJE: podpór przodem, leżenie na brzuchu ograniczamy leżenie na placach (zespół żyły głównej), ograniczenia siadu prostego, skrzyżnego

—ĆWICZENIA: statyczne, wzmacniające z rozciągającymi, mobilizacyjne ze stabilizującymi, ćwiczenia oddechowe, relaksacyjne, wzmacnianie mięśni ćwiczeniami izometrycznymi), dno miednicy, ćwiczenia przeciwzakrzepowe, nauka parcia, oddech przy porodzie

Więcej wpisów

Twój koszyk
Facebook Instagram YouTube TikTok
Używamy ciasteczek, dzięki którym nasza strona jest dla Ciebie bardziej przyjazna i działa niezawodnie. Pozwalają one również dopasować treści i reklamy do Twoich zainteresowań.
Zacznij pisać aby zobaczyć produkty, których szukasz
Sklep
Blog
Moje konto
0 element Koszyk