Detoks organizmu – oczyszczanie, jak wpływa na odchudzanie?

ten tekst przeczytasz w 12 minut

Zanim sięgniesz po dietę odchudzającą, oczyść swój organizm ze zbędnych toksyn. Dowiedz się więcej o metodzie detoksykacji, którą sama stosuję.

Czego dowiesz się z tego artykułu?

• Co to jest detoks?
• Jak oczyścić organizm z toksyn?
• Dlaczego warto odcukrzyć organizm?
• Wpływ detoksu na utratę wagi i samopoczucie.
• Czy dieta oczyszczająca pomoże Ci się pozbyć wzdęć?

Kilka lat temu do detoksu zainspirowała mnie książka „Alkaliczny detoks” Beaty Sokołowskiej. Znalazłam się wtedy w dość trudnym momencie. Źle się czułam, byłam przepracowana, wiecznie zmęczona, ospała, brakowało mi energii. Z początku akceptowałam taki stan rzeczy. Sądziłam, że skoro jestem młodą mamą, która łączy pracę z obowiązkami domowymi i zawsze jeszcze stara się znaleźć czas dla swoich dzieci, to przecież nie może być inaczej. Książka dała mi mocno do myślenia i uznałam, że nie zaszkodzi spróbować. Efekty przyszły bardzo szybko, a po zakończonym detoksie organizmu czułam się jak nowo narodzona. Zyskało na tym moje ciało, psychika, ale też moja rodzina. Miałam więcej sił, optymizmu i chęci do działania. Od tamtej pory regularnie powtarzam detoks, by poprawić funkcjonowanie swojego organizmu.

Co to jest detoks?

Jest to oczyszczanie organizmu z toksyn. Ciało ludzkie z natury samo ma zdolność do usuwania zbędnych i szkodliwych substancji, jednak przy obecnym stanie środowiska, powietrza, jedzenia i wszechobecnej chemii zdecydowanie warto je w tym wesprzeć.

Detoks to sposób na pomoc wątrobie w jej codziennych obowiązkach, przygotowanie się do diety odchudzającej lub po prostu przejścia na zdrowe odżywianie.

Jak przeprowadzić detoks organizmu?

Niektórzy błędnie utożsamiają zawsze dietę detoksykacyjną z głodówką. Mało tego, słowo „głodówka” rozumieją dosłownie i próbują przetrwać dzień lub dwa na samych płynach, głównie wodzie. Takie podejście może być bardzo groźne, szczególnie jeśli nie jest konsultowane z lekarzem. Całkowite odmówienie organizmowi pożywienia przyniesie więcej szkody niż pożytku. Osłabi go, obniży odporność, a także zwiększy ryzyko nagłego powrotu do swoich standardowych nawyków żywieniowych. Alternatywą jest bezpieczniejszy detoks sokowy, lecz często towarzyszy mu uczucie głodu.

Osobiście najbardziej polecam detoks z kaszą, warzywami i owocami w roli głównej. Trwa on dłużej niż głodówka, bo 1-2 tygodni, lecz znacznie łatwiej na nim wytrwać.

Detoks a treningi i sposób myślenia

Dieta to nie wszystko. Proces detoksykacji nie zakłada rezygnacji z aktywności fizycznej. Na Platformie Treningowej FitAnka znajdziesz propozycje ćwiczeń a nawet konkretnych wyzwAń dedykowanych właśnie osobom na detoksie. Zawsze powinnaś odbyć 3 treningi w tygodniu, chyba że faktycznie czujesz się słabo. Najtrudniejsze są pierwsze dni. Około 3 lub 4 doby może się pojawić kryzys i jest to zupełnie naturalne. Organizm się buntuje, można powiedzieć, że zaczyna dramatyzować. Jeśli mu nie ulegniesz i wytrwasz, potem będzie już tylko lepiej.

Pamiętaj, że taki okres odtruwania to nie tylko przeżycie czysto fizyczne. Bardzo dużo dzieje się wówczas również w umyśle. Potraktuj ten czas jako wyjątkowy, nakierowany na siebie. Oczywiście dbaj jak zwykle o dom, rodzinę, układaj z dziećmi puzzle, koloruj i śpiewaj, ale każdego dnia postaraj się wskazać, co pozytywnego Cię dziś spotkało. Nie musi to być od razu wizyta u kosmetyczki i fryzjera, choć oczywiście, jeśli masz na to czas, korzystaj. Postaraj się cieszyć drobiazgami, dobrym słowem sąsiadki, ubrudzoną małymi paluszkami laurką lub po prostu piękną pogodą. Zobaczysz, że każdy dzień może być piękny, wystarczy na niego spojrzeć z odpowiedniej perspektywy.

Moja dieta detoksykacyjna

Jak wspomniałam, moja ulubiona dieta oczyszczająca nie jest typową głodówką. Choć ta druga z pewnością byłaby łatwiejsza w przygotowaniu, to zapewniam Cię, że z tą “moją” nie spędzisz całych godzin w kuchni. Mnie również zależy na tym, by ograniczyć przygotowywanie codziennych posiłków do minimum. Zdrowe i smaczne dania nie muszą wymagać od Ciebie, byś zawalała inne obowiązki i rezygnowała z odrobiny czasu dla siebie. Zawsze też zachęcam do przyrządzania od razu posiłków na dwa dni, dzięki czemu później wystarczy tylko otworzyć lodówkę i ewentualnie wstawić pojemnik do mikrofali. No i jeden “nie bycia w kuchni” – zaoszczędzony. 

Obok potraw, które polecam spożywać, musisz pamiętać o kilku niezwykle istotnych zasadach, mających fundamentalny wpływ na powodzenie całej misji:

Picie wodyduże ilości wody pomogą Ci wypłukać nagromadzone toksyny z organizmu oraz oczywiście zadbać o jego właściwe nawodnienie go. Już po wstaniu z łóżka wypij 500 ml wody z siemieniem lnianym, octem jabłkowym lub cytryną. Podobnie wodę pij 30 minut przed i 30 minut po każdym posiłku.
5 posiłków dziennie — organizm wymaga regularnych dostaw witamin i składników odżywczych.
Węglowodany, tłuszcze i białko w każdym daniu — połączenie wszystkich tych elementów sprawi, że potrawy będą wartościowe i pozwolą Twojemu organizmowi prawidłowo funkcjonować.
Używki i napoje — najlepiej zrezygnuj na ten czas całkowicie z alkoholu, papierosów, kawy, czarnej herbaty, gazowanych i słodkich napojów.
Żadnego cukru i jego zamienników — odpada tu zatem również miód, ksylitol, cukier trzcinowy i wszelkiego rodzaju słodziki. Akceptowany jest wyłącznie cukier dostarczany przez spożywane owoce.
DLACZEGO WARTO PIĆ WODE
Dlaczego warto pić wodę?

Dieta na bazie kaszy, warzyw i owoców

Brzmi intrygująco? Uwierz, że również smacznie! Najlepsze w tej diecie jest to, że nie musisz chodzić głodna, ani dostawać mdłości na widok powtarzającego się codziennie posiłku. Możesz urozmaicać swoje dania według gustu. Stosuj różnego rodzaju kasze, warzywa i owoce o niskim indeksie glikemicznym.

Dlaczego kasze? Są doskonałym źródłem błonnika, dostarczają organizmowi potas, magnez, żelazo, witaminę E oraz witaminy z grupy B. Kasza w dodatku świetnie sprawdza się zarówno w wersji słodkiej z owocami, jak i wytrawnej. Jej liczne odmiany pozwalają na różnorodność i pomysłowość. No i kaszę można ugotować od razu na 2 dni, by ograniczyć czas przygotowywania posiłków.

W drugim tygodniu detoksu organizmu możesz stopniowo włączać do diety ryby i chude mięso.

Zawsze pamiętaj, że jak każda dieta, detox nie powinien być przerwany nagle i gwałtownie. Jeżeli od razu rzucisz się na karkówkę z zasmażaną kapustą, dopchasz to kremówką i popijesz winem, dwa tygodnie oczyszczania organizmu pójdą na marne. Co więcej, będziesz musiała się liczyć ze złym samopoczuciem. Mogą pojawić się nudności, bóle głowy, biegunka. Zalecam stopniowe wdrażanie produktów z grup, których unikałaś przez okres detoksykacji i oczywiście wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych na stałe. Na co dzień staraj się gotować tak, by nie przeciążać swojego układu trawiennego, a podziękuje Ci za to całe ciało, figura, a także skóra, włosy oraz paznokcie.

Jeżeli chcesz, przygotuję dla Ciebie dietę spersonalizowaną, która pomoże Ci schudnąć, przytyć lub która po prostu zadba o Twoje dobre samopoczucie i energię potrzebną każdego dnia.

Odcukrzenie — dlaczego jest ważne w procesie detoksykacji?

Jak już wspomniałam, w trakcie oczyszczania organizmu z toksyn należy całkowicie zrezygnować cukru i jego zamienników. Proces odcukrzania to nie tylko odstawienie słodkiej kawy i czekolady podjadanej między posiłkami. To także usunięcie z diety białego pieczywa na rzecz owoców, warzyw oraz produktów bogatych w błonnik i białko. Detoks cukrowy ma na celu poprawę funkcjonowania układu trawiennego, a także idącą za tym utratę zbędnych kilogramów.

Rezygnacja z cukrów prostych działa również jak odgrzybianie organizmu. Odbierasz pożywienie drożdżakom z rodzaju Candida, skazując je na zagładę. Nadmiar cukru w diecie może prowadzić do grzybicy ogólnoustrojowej. Objawia się ona w postaci biegunek, wzdęć, zaparć, zmęczenia, bóli głowy, obniżenia odporności, reakcji alergicznych, a także nawracających infekcji grzybiczych skóry i miejsc intymnych.

Odgrzybiając organizm odstaw cukry proste, używki, żywność wysokoprzetworzoną, wszelkie produkty zawierające drożdże, sery pleśniowe i białko odzwierzęce. 

Dietę oczyszczającą dobrze jest poprzedzić odcukrzeniem. Zmniejszy to szok organizmu spowodowany nagłymi restrykcjami.

Czy na detoksie schudniesz?

Spadek wagi nie jest w tym procesie celem samym w sobie. Można powiedzieć, że to efekt uboczny, na który wiele osób jednak liczy. Twoja waga ostatecznie będzie uzależniona od tego, jak długo potrwa detoks. Na diecie oczyszczającej z kaszą odżywiasz się zdrowo, choć nisko kalorycznie. Po 2 tygodniach jej stosowania oraz trenowania spadek wagi jest zupełnie naturalny. Nie traktuj jednak detoksu jak regularnego sposobu na odchudzanie.

Jeśli interesują Cię diety typowo na pozbycie się zbędnych kilogramów, zamów u mnie spersonalizowaną dietę lub któryś z Ebooków.

Wpływ oczyszczenia na lepsze samopoczucie

Po dwóch tygodniach detoksykacji poczujesz się lekka, a przede wszystkim pełna energii. Organizm pełen toksyn najchętniej wylegiwałby się na kanapie. Dzięki diecie oczyszczającej będziesz miała więcej sił do tego, by mierzyć się z każdym dniem, spędzać aktywnie czas z bliskimi i realizować swoje marzenia.

„Przynosi efekty dla zdrowia, wyglądu i samopoczucia (odnowa całego ciała), ale też dla umysłu, psychiki (poprawa zdolności umysłowych, satysfakcja, wzrost wiary w siebie i wiele innych korzyści).”

Beata Sokołowska blog „Alkaliczny styl życia”

Oczyszczanie organizmu a wzdęcia

Detoks to jednocześnie oczyszczanie jelit. Każdego dnia odkładają się w nich bowiem złogi toksyn, upośledzając ich funkcjonowanie. Uczucie ciężkości w brzuchu, wzdęcia, zaparcia są jednymi z objawów. Nadmiar gazów w jelitach to nieestetycznie powiększony brzuch, a także krępujące sytuacje. Wprowadzenie zdrowej diety, rezygnacja z napojów gazowanych, potraw ciężkostrawnych, tłustych, smażonych, może znacząco poprawić sytuację i zminimalizować gromadzenie się gazów w jelitach.

W pierwszych dniach detoksu może się okazać, że odczujesz silniejszy przypływ wzdęć. Organizm będzie się bowiem adaptował do nowej sytuacji i nowej flory bakteryjnej. Nagromadzone gazy zaś będą uwalniane. Wszystko po to, by po zakończonym detoksie Twoje jelita również były należycie czyste.

Przeciwwskazania do detoksu

Z detoksu mogą i powinni korzystać niemal wszyscy zdrowi dorośli. Wyjątkami są osoby o zbyt niskiej masie ciała, przebywające długo na diecie redukcyjnej, kobiety w ciąży i matki karmiące. Niektóre choroby przewlekłe np. cukrzyca wymagają konsultacji lekarskiej lub przeprowadzania procesu oczyszczającego pod okiem lekarza prowadzącego.

Detoks najlepiej sprawdza się wówczas, gdy jest stosowany 1-2 razy w roku. Pozbawia organizm substancji toksycznych, poprawia metabolizm. Działa niczym smar na maszynę, powodując, że organizm funkcjonuje znacznie sprawniej, nie zacina się i jest mniej narażony na awarie.

Anka Dziedzic
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Anka Dziedzic
Logo
Rejestracja Nowego Użytkownika
Resetuj Hasło