Kiedy jeść ostatni posiłek w ciągu dnia?

Czy istnieje odpowiedź na pytanie: kiedy jeść ostatni posiłek w ciągu dnia? Jedni mówią: najpóźniej o osiemnastej! Inni twierdzą: 20:00! Włosi i Hiszpanie mają w nosie te przestrogi i zaczynają jeść o 20 a kończą grubo po północy. A Ty? Ile razy kładłaś się spać z burczącym brzuchem? Albo odwrotnie: objedzona pod korek, bo nie wypadało odmówić  cioci na imieninach kolejnej porcji bigosu? Czy wiesz kiedy jeść ostatni posiłek w ciągu dnia? Skąd ma wynikać jego pora? Czy opierać się na swojej intuicji czy na badaniach? Szczególnie, że jedne badania mówią, że trzeba zostawić sobie około dwóch godzin na trawienie przed pójściem spać, a inne badania wskazują na to, że pora posiłku nie ma znaczenia, bo liczy się pula kcal jakie spożyjemy wciągu całego dnia. Jak do tego tematu podejść żeby nie zagubić się w gąszczu – często sprzecznych – informacji? Postaram się wyjaśnić w tym tekście.

Naturalnie czyli tak jak czujesz.

Generalna zasada powinna być taka, by zasypiać w zgodzie z odczuciami naszego układu pokarmowego. Zarówno zasypianie na głodniaka z kiszkami grającymi marsza i z ssaniem w żołądku, jak i z wydętym brzuchem, przepełnionym żołądkiem i uczuciem ciężkiej sytości, nie jest dobrym rozwiązaniem. Balans, umiar i umiejętność wyczuwania naszego organizmu będą kluczem. Przesada się nie sprawdza w zdrowym odżywianiu w żadnym aspekcie. Dlatego najważniejsze, aby spokojnie posłuchać siebie i usłyszeć, kiedy organizm jest wyciszony, zrelaksowany i gotowy na sen. Można mu w tym oczywiście pomóc, odpowiednio planując godziny posiłków, jedząc regularnie i zdrowo oraz serwując sobie różnorodne dania.

Posiłki wg planu dnia.

Przede wszystkim posiłki planujemy względem swojego planu dnia. To bardzo ważne, aby nie ulegać modom i nie zapominać o naturalnym rytmie swojego organizmu. Jeśli pracujemy od rana, to od rana potrzebna nam będzie energia do działania. Rano trzeba zjeść porządne śniadanie do około pół godziny po przebudzeniu, nawet jeśli to jest 4 lub 5 rano. Często osoby które wstają o świcie, chodzą spać wcześniej – dlatego ich kolacja może być zjadana około 18-19 i nie będzie zbyt wczesnym posiłkiem. Jeśli będziemy trzymać się zasady posiłku co 3 godziny, to ta wczesna pora ostatniego dania w ciągu dnia będzie naturalną konsekwencją tego rytmu.

Śpiochy czy osoby pracujące na drugą czy nocą zmianę zdecydowanie nie
mogą sobie pozwolić na kolację o 18. Wtedy pora ostatniego posiłku powinna
przypadać na mniej więcej dwie godziny przed pójściem spać. Jeśli wstajemy o 12:00 a kładziemy się o 02:00, to trudno, żebyśmy jedli kolację o 18:00 czy nawet 20:00.  Oczywiście nocna praca nie jest sprawą fizjologiczną, ale w takich czasach żyjemy
i dopasowujemy to tego w czym trwamy aktualnie. Nie ma wyjścia, trzeba się dostosować.

Jedzenie i ćwiczenie.

Kolejna sprawa to osoby aktywne fizyczne i dostosowanie pory posiłków do treningów. Znacie to uczucie wilczego głodu po godzinie ćwiczeń? To naturalna reakcja naszego organizmu, nie walczcie z nią! Jeśli trenujemy wieczorem, wydatkujemy sporo
energii wieczorem i należy nam się jej uzupełnienie przed zaśnięciem. W tym przypadku posiłek po wieczornym treningu jest bardzo istotny i nie należy go pomijać. Przy okazji: jeśli trenujemy rano to także poranne odżywianie będzie kluczowe.

W zgodzie z rytmem dnia.

Kiedy więc jeść ostatni posiłek? Myślę, że już wiecie. W zgodzie ze swoim rytmem dnia. Tak, by nie przeciążać układu pokarmowego i spać spokojnie. Po treningu , kiedy zasłużyliśmy na uzupełnienie energii, by dokonać procesu regeneracji mięśniowej.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest