8 miesiąc ciąży – wszystko co powinna wiedzieć mama

Wymiary:

Waga: 64 kg (+8,5 kg)
Wzrost: 165 cm
Obwód pasa przez pępek: 91 cm (+ 13 cm)
Obwód bioder: 91 cm (+2 cm)

Nadszedł już czas odliczania końcówki ciąży. Jesteś zmęczona, znużona, masz coraz większy brzuch i i coraz gorzej Ci się oddycha. Nie możesz doczekać się dnia narodzin swojego malucha. Jesteś już na półmetku z zajęciami w szkole rodzenia, nabywasz wiedzy teoretycznej ale chciałabyś już zacząć praktykować.

Ósmy miesiąc jest dobrym czasem na „wyprawkowe” zakupy.

Moja rada – nie zostawiaj tego na sam koniec ciąży, gdyż nie wiesz jak będziesz się czuła i kiedy tak naprawdę nastąpi poród. Ja ten temat już mam ogarnięty, mam to szczęście, że wszystkie ciuszki zostały mi po starszej córeczce.
Pamiętaj, nie przesadzaj z zakupami, dziecko bardzo szybko rośnie. Zawsze coś dostaniesz w prezencie, z doświadczenia wiem, że maluch nie jest w stanie wszystkiego wynosić.

Objawy i samopoczucie.

Im bliżej końca ciąży tym dokuczliwych objawów coraz mniej. W związku z tym, że Mała jest już obrócona głową w dół, moje spacery i marsze nie mogą trwać dłużej niż 45 minut – ze względu na ucisk na pęcherz.

Oddech jest płytszy, szybciej się męczę, nawet podczas rozmowy zdarza mi się przysnąć. Bardzo doskwiera ból kości łonowej, czasem nie potrafię zrobić kroku. Mam wrażenie jakby tak kość rozchodziła się, rozszczepiała.

Drugim uciążliwym faktem jest napinający się brzuch w części dolnej (w podbrzuszu). Czasem przypomina to skurcze porodowe, ale o wiele słabsze.

Ostatnią uprzykrzającą życie (zwłaszcza w nocy) rzeczą jest ból kręgosłupa w części lędźwiowej. Jest tak silny, że nie potrafię spać na placach.

Przez ten miesiąc przytyłam tylko niecały 1 kg. Zastanawiacie się pewnie dlaczego? Otóż dopadła mnie grypa żołądkowa i trzymała przez 5 dni. Czy rygorystyczna dieta jaką była sucha bułka, sucharki i lekki rosół może źle wpłynąć na rozwój naszego malucha?

Nie, dziecku nic się nie stanie, jeżeli matka „głodzi” swój organizm przez około 10 h. Nasz Maluch w tym czasie będzie czerpał z naszych zapasów, a dokładnie mówiąc z glikogenu wątrobowego. Kolejnym czynnikiem mającym wpływ na mały przyrost masy mojego ciała jest spadek TSH do 0,75. Wynik ten jest jeszcze w normie, lecz w dolnej granicy (kierunek: nadczynności). Mój endokrynolog uważa, że lepiej mieć w ciąży nawet lekką nadczynność niż niedoczynność. W związku z czym moja dawka (150g) nie uległa zmianie. Kontroluje TSH co 2/3 tygodnie.

Inne mogące towarzyszyć Wam dolegliwości: nasilające się białe upławy pochwowe, nasilające się zaparcia, zgaga, wzdęcia, bóle głowy, skurcze mięśni nóg, bóle pleców, obrzęki, hemoroidy, żylaki, świąd skórny brzucha, uwypuklony pępek, rozstępy, trudności z zasypianiem, częste skurcze Braxtona-Hicksa, wyciek siary z piersi.

Wizyta u ginekologa.

Pomiędzy 29 a 33 tygodniem ciąży można wykonać dodatkowe badanie prenatalne (ostatnie) USG 3D.

Ma ono na celu potwierdzenie, że dziecko się dobrze rozwija, ma dokładnie zbadać serduszko i inne narządy wewnętrzne. Koszt to około 250 – 300 zł. Podczas kolejnej wizyty ginekologicznej lekarz dokonał pomiaru masy ciała, zbadał ciśnienie tętnicze krwi, wysokość dna macicy, określił czynność serca płodu. Ze względu na ból kości łonowych zbadał szyjkę, która zaczęła się już skracać. Zalecił odpoczynek i zakaz podnoszenia ciężkich rzeczy. Na kolejną wizytę kazał wykonać: morfologię, mocz, toksoplazmozę Igg, Igm.

Rozwój dziecka.

OPRACOWANY NA PODSTAWIE książki „Twoja ciąża tydzień po tygodniu”

Długość: około 33 cm
Waga: 2,75 kg
Skóra i włosy: skóra gładka, pod nią znajduje się tkanka tłuszczowa. Policzki okrągłe, zanika meszek płodowy. Ma dużo już włosów na głowie i świetnie ukształtowane brwi i rzęsy.
Kości: kości czaszki są nadal miękkie.
Mięśnie: silne.
Układ pokarmowy: smółka (1 wszy stolec), która zgromadziła się w jelitach zostanie wydalona w trakcie porodu lub po.
Układ nerwowy: potrafi wykonać szereg odruchów, ćwiczy odruchy ssania i połykania.
Układ oddechowy: płuca nadal dojrzewają.
Układ moczowy: codziennie wydala około 600 ml moczu do płynu owodniowego.
Uszy: dziecko  nie tylko słyszy Twój głos i inne dźwięki, lecz również reaguje na nie.
Oczy: ma otwarte oczy, kiedy nie śpi, mruga i reaguje na światło.

Jak należy ćwiczyć?

W ósmym miesiącu nadal kontynuuje marsze, spacery, ponieważ przy dużym wysiłku jakim jest bieganie występujące podczas niego wstrząsy mogą wpłynąć na szybsze skracanie się szyjki (a tego byśmy jeszcze nie chciały) oraz osłabianie mięśni dna miednicy

Ze względu na powiększający się brzuch i ucisk malucha na przeponę, oddycha się coraz gorzej. Jeżeli nie potrafisz złapać oddechu podczas wysiłku, usiądź i odpocznij. Skup się na ćwiczeniach przygotowujących przygotowujących do porodu.

Gdy poczujesz ból bądź krwawienie natychmiast przestań ćwiczyć, połóż się i odpocznij. Dozuj intensywność wysiłku do samopoczucia.

Ogólne zasady ćwiczenia.

ćwiczenia wzmacniające nogi, pośladki, ręce przeplatane rozciągającymi
duża modyfikacja w intensywności, liczby powtórzeń a nawet długości treningu
dominują ćwiczeń statyczne
szukanie pozycji odciążających i wzmacniających kręgosłup
ćwiczenia dna miednicy pod kątem porodu
ćwiczenia oddechowe
ćwiczenia relaksacyjne
Dozwolone pozycje
  • Stojąc (ograniczamy)
  • przewaga ćwiczenia na piłce w siadzie
  • klęk podparty na piłce
  • leżenie bokiem
  • leżenie na plecach
  • częste zmiany pozycji
Zabronione pozycje
  • podpór przodem
  • leżenie na brzuchu
  • ograniczamy leżenie na placach (zespół żyły głównej)
  • ograniczenia siadu prostego
  • skrzyżnego

Ćwiczenia

statyczne
wzmacniające z rozciągającymi
mobilizacyjne ze stabilizującymi
ćwiczenia oddechowe
relaksacyjne
wzmacnianie mięśni ćwiczeniami izometrycznymi
dno miednicy
nauka parcia
oddech przy porodzie

Anka Dziedzic

Trenerka, Blogerka, Influencerka, Propagatorka aktywnego stylu życia. Sport towarzyszy mi od zawsze i chcę się nim dzielić. Uwielbiam aktywność fizyczną i zrobiłam z niej swój sposób na życie. A od życia chcę wiele i pewnie przez to prawie zawsze jestem zabiegana. Prywatnie jestem Żoną Dawida, mamą Leny i Poli, z urodzenia góralką. Moi przyjaciele twierdzą, że choć jestem urocza, to nie owijam w bawełnę. Cóż, staram się być autentyczna, choć na pewno nie idealna, konsekwentna, ale uparta. Cała ja.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Anka Dziedzic
Logo